Wacht op God

Mijn vrouw, Jolien, en ik zitten in een bijzondere tijd. Over een paar weken verwachten wij de komst van onze tweede dochter. Voor de komst van onze dochter hebben we ons al goed voorbereid. We weten al hoe we haar zullen noemen, de babykamer is af en ook de klossen zitten al onder het bed. De tijd van wachten is aangebroken. Eerlijk gezegd vind ik dit niet de leukste periode. In de tijd van wachten ga ik nadenken over alles. Hoe zal de bevalling gaan? Hoe zal onze dochter er uit zien? Hoe zal Fenne, onze eerste dochter, reageren? Tegelijkertijd merk ik ook dat ik het lastig vind om afspraken te maken omdat ik niet met 100% kan zeggen of ik er ben, ik weet helaas niet precies wanneer onze dochter geboren wordt. Ik kom er opnieuw achter dat ik wachten eigenlijk best ongemakkelijk vind omdat het iets kost, mezelf overgeven aan hoe het allemaal zal gaan en tegelijkertijd alles doen wat in mijn macht ligt.

De belofte
We zitten nu midden in de tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren. De dagen waarop de discipelen ongeveer 2000 jaar geleden op de bovenkamer zaten te bidden en te wachten. In Handelingen 2 lezen we het verhaal over de discipelen die van Jezus een opdracht krijgen. Voordat Hij naar de Vader gaat moeten ze in Jeruzalem wachten op wat de Vader heeft beloofd; de doop in de Heilige Geest. Hoe dit er uitziet en wanneer dit gebeurd hebben de discipelen geen idee van. Ondanks het onbekende blijven ze trouw aan wat Jezus van ze heeft gevraagd en doen ze wat er in hun macht licht.  Ze beginnen met elkaar eensgezind te bidden in de verwachting dat zal gebeuren wat Jezus heeft beloofd.

Overgave
De afgelopen dagen mocht ik spreken bij de dienst van ons Royal Adventure, jongerenprogramma, op de camping de Betteld. Weken vol van hoogstaande sport & spel activiteiten en diepgaande ontmoetingen met jongeren en met God. Tijdens één van de aanbiddingsmomenten waren we met elkaar onder de indruk van Jezus en knielden we om God te aanbidden en om dingen die we nog lastig vinden weer aan Hem terug te geven. Het blijft elke keer weer bijzonder om zo veel jongeren op hun knieën te zien in overgave voor Jezus! Na dit moment zou ik mijn preek moeten beginnen, de muziek stopte en op dat moment krijg ik een gedachten dat God wil dat ik nog niet begin te spreken. Een hemelse stilte valt en ik verwacht dat God iets anders wil doen dan dat ik gepland had.

Het wachten waard
Na een aantal seconde vraag ik aan God, wat wilt U dan doen? Het blijft stil, 30 seconden waren nog mooi maar na 2 minuten wordt het toch wel een beetje ongemakkelijk, ik hoor nog niks. Opeens is daar een gedachten in mijn hoofd, geef het geld wat in je portemonnee zit weg. Auw, die gedachten was zeker niet van mezelf. Een paar minuten daarvoor zat ik op mijn knieën en vertelde ik tegen God dat ik het soms lastig vind om Hem te vertrouwen. Ik mag een vrouw zegenen met het geld wat ik in mijn portemonnee heb en wat er op dat moment gebeurd is alles waard. Het is voor haar alsof God haar tegemoet komt en antwoord geeft op haar gebed, ze trekt haar twee dochters tegen haar aan en ik mag haar samen met de jongeren zegenen. Los van het gebed besluiten andere ook om deze vrouw ook te zegenen met dat wat zij hebben. De Heilige Geest doet op dat moment iets bijzonders, bij deze vrouw, haar dochters maar ook onder de jongeren die haar mogen zegenen. Achteraf bedenk ik mij, het ongemakkelijke was het meer dan waard. Dit had ik niet willen missen!

Tijd maken
De discipelen hebben 10 dagen moeten wachten tot er gebeurde wat God had beloofd. Ze werden vervuld van de Heilige Geest en begonnen luid in vreemde talen te spreken zoals hun door de Geest werd ingegeven. Petrus begint de preek van zijn leven, onvoorbereid en ingegeven door de Heilige Geest. Een ieder die zijn woorden aanvaard laat zich direct dopen. Ik wil meer tijd in mijn leven maken om te wachten op God. In de drukte van de dag, zeker straks met twee prachtige kinderen, is de dag voordat je het weet weer voorbij en ben ik vergeten om even stil te staan bij wat God in mij en door mij heen wil doen. Ik neem mij voor om net als de discipelen momenten te plannen dat ik stil ga zijn en ga wachten op God, zodat Hij kan doen wat Hij wil doen, in mij en door mij heen.

Doe jij met mij mee?

Over Ruben Koudstaal

Ruben is getrouwd met Jolien, heeft veel passie voor God én voor jongeren. Binnen Royal Mission is hij dan ook verantwoordelijk voor het jeugdwerk. Daarnaast spreekt hij regelmatig in kerken, jeugddiensten en tijdens conferenties.

6 reacties

  1. Prachtig,eerst om te lezen dat er een baby geboren gaat worden in jullie gezin wat een Zegen,daarna het wonderlijke verhaal van “doen wat God zegt” zonder dat raar te vinden of niet te doen(dankjewel daarvoor ik ga ook meer luisteren/doen)

  2. Wauw wat een bemoediging Ruben
    wachten luisteren en verwachten wat God door ons heen wil doen. Dit moet ik ook steeds meer gaan doen door de drukte van de dag heen. Ik doe mee!
    Wachten op een baby is meer dan waard hoe te meer is het wachten op God waard!
    Meer dan waard!

    DOEN!

    Veel zegen met je gezin

  3. Wauw zo mooi vriend, prachtige uitnodiging om in het moment te leven en ongemakkelijk te durven wachten op God. Love you!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Over ons

  • Inspiratie

    Wij bieden inspiratie aan iedereen die werk wil maken van discipelschap en de herleving van de kerk.

    Lees verder

  • Onderwijs

    Wil je meer? We bieden vernieuwend onderwijs. Zowel Parttime als Fulltime en voor alle doelgroepen.

    Lees verder

  • Kerkontwikkeling

    Kerkopbouw

    We helpen lokale kerkleiders hun eigen kerk verder te ontwikkelen tot een Koninklijke kerk

    Lees verder

  • vrienden

    Vrienden

    Word vriend(in) en bouw met ons mee aan een koninklijke beweging en de herleving van de kerk

    Lees verder

  • Webshop

    Webshop

    Boeken, cd's of kinderwerkmateriaal? Deze producten helpen je om te groeien in je geloof en uit te delen aan anderen

    Lees verder

  • Getuigenis

    Getuigenissen

    Getuigenissen van wat God op wonderlijke wijze doet in ons land en hoe Hij bouwt aan zijn Koninklijke kerk.

    onder constructie
Naar boven