Ik geloof in de Heilige Geest

 

De titel van deze blog is een zin uit de apostolische geloofsbelijdenis zoals die wordt gebruikt in protestantse kerken van gereformeerde signatuur. In een andere versie is daar nog de prachtige toevoeging: “…die Heere is en leven geeft.” Ik moest aan deze geloofsbelijdenis denken, toen ik afgelopen vrijdag een vierde en laatste avond leidde in een Christelijke Gereformeerde Kerk in het oosten van Groningen over de Heilige Geest. Nu is het al erg bijzonder dat we vanuit Royal Mission de gelegenheid krijgen om in een dergelijke denominatie een aantal avonden te verzorgen over dit, voor veel mensen, spannende thema. Voor mij was het zelfs erg speciaal om daar in die kerkzaal te mogen staan en onderwijs te geven.

Opa en oma

Ruim 40 jaar geleden zat ik in dezelfde zaal naast mijn opa en oma pepermuntjes weg te werken. De ouders van mijn moeder kwamen hier elke zondag twee keer de dienst bezoeken, omdat ze lid waren van deze kerk. De preek was vaak te moeilijk voor me, dus ik telde de vakken op het plafond of de pijpen van het orgel. Als kind heb ik de geloofsbelijdenis in diezelfde kerk horen uitspreken door de dominee. Er werd verteld over God de Vader, de almachtige schepper van hemel en aarde en over Jezus Christus zijn eniggeboren Zoon onze Heere, enzovoort. De Heilige Geest kwam er in die belijdenis dan wat bekaaid vanaf.  Er werd alleen benoemd dat we in de Heilige Geest geloven. Een groot deel van mijn leven is de Heilige Geest de grote onbekende gebleven. Niet alleen door de geloofsbelijdenis, maar vooral omdat we in onze kerk niet goed wisten hoe we ons moesten verhouden tot de Geest van God.

Kracht van de Heilige Geest

Terwijl ik daar vrijdagavond onderwijs stond te geven, betrapte ik mijzelf erop dat ik in gedachten sprak tot mijn opa en oma. Ze leven niet meer, maar ik zag ze daar weer zitten op dezelfde plek als altijd. Het was niet moeilijk om me dat voor te stellen, want de kerkzaal ziet er exact hetzelfde uit als 40 jaar geleden. Wat zou het leven van mijn opa en oma er anders uit hebben gezien als ze zouden weten wat ik nu weet over wie God werkelijk is en hoe Hij door zijn Geest krachtig wil werken in een ieder van ons. Nu zaten er verre familieleden en oud klasgenoten in de zaal. Voor sommigen was het best bevreemdend dat ik daar stond te vertellen over Jezus, omdat ze mij kenden van vroeger. Het is de levens veranderende kracht van de Heilige Geest die ervoor heeft gezorgd dat ik dit durf en kan.

Genezing en bevrijding

Je kunt je misschien voorstellen dat, in de bijna 25 jaar dat ik nu preek in kerken, dit voor mij de mooiste plek is om te spreken. Er is geen doelgroep waar ik de boodschap over Heilige Geest liever aan uitleg. Gelukkig bleef het tijdens de avond niet bij theorie. We hebben gebeden om vervulling met de Heilige Geest. Er zijn mensen aangeraakt door God, genezen en bevrijd. Er waren zelfs een aantal die voor het eerst hun leven aan de Here Jezus hebben gegeven. De Heilige Geest was zichtbaar en tastbaar aanwezig in de kerkzaal.

Verlangen

De zaal waar letterlijk al ruim 100 jaar wordt uitgesproken: “Ik geloof in de Heilige Geest” vulde zich met zijn aanwezigheid. Nu ben ik ervan overtuigd dat Hij in elke zondagse dienst daar aanwezig is, maar dit was anders. De reden dat de Heilige Geest zich op een andere manier laat zien is omdat de mensen daar de Heilige Geest de ruimte hebben gegeven om te doen wat Hij wil. Dit proces is namelijk begonnen met een groepje vrouwen die een tijdje terug ervoor hebben gekozen om elke maandagochtend samen te komen om te bidden. Vanuit een verlangen dat de Heilige Geest zich meer zou laten zien in hun kerk, zijn ze op de knieën gegaan en hebben zij de Geest uitgenodigd. Het gevolg is een beroering onder jongeren die tot geloof komen, volwassenen die zich meer toewijden aan Jezus en een kerkenraad die zich moet bezinnen op hoe ze hiermee willen omgaan.

Verrassen

Nu ik erover nadenk is het eigenlijk ook maar goed dat de geloofsbelijdenis zich beperkt tot dat ene korte zinnetje over de Heilige Geest. Hij laat zich namelijk niet verpakken in een definitie. Ik ben bang dat de Heilige Geest ervoor kiest zich te beperken door onze drang om Hem te stoppen in ons denkkader. Gods Geest wil verrassen en vernieuwend werken onder mensen. Dat is mooi, maar ook spannend. Het vraagt onze drang om te definiëren aan de kant te zetten en ons over te geven aan Hem. Als jij een verlangen bespeurt bij jezelf naar een dergelijke beweging van Gods Geest in jouw kerk, dan wil ik je aansporen om net als de vrouwen in die kerk in Oost-Groningen op de knieën te gaan voor de Here Jezus. In Handelingen zien we wat er kan gebeuren als een gebed van dergelijke strekking wordt beëindigd:

Toen ze hun gebed beëindigd hadden, begon de plaats waar ze bijeen waren te beven, en allen werden vervuld van de heilige Geest en verkondigden de boodschap van God vrijmoedig. (Handelingen 4:31)

Dit weekend vieren we bij Royal Mission een Groei-conferentie over het thema ‘Leven met de Geest’. Ik laat me graag weer verrassen!

Over Martin Dol

Getrouwd met Annemarije en vader van 3. Hoofd Onderwijs binnen Royal Mission en gek van geo-cachen.

9 reacties

  1. Prachtig, Martin, dank je wel. Heel herkenbaar. Ook bedankt voor je mooie bediening bij de RM fulltime school, waar onze dochter elke week weer met bijzondere verhalen van thuiskomt. Hartelijke groet en veel zegen! 🙌🏽

    • Hoi Petra. Onze dochter volgde jaren geleden ook de opleiding bij Royal Mission. Niet alleen zij is daarvan gegroeid maar ook wij als ouders zijnde groeiden mee! Iedere donderdagavond bleven we op om laat in de avond te horen wat ze geleerd en beleefd had. Iedere jongvolwassen christen zou zich moeten uitstrekken naar zo’n jaar van verdieping, onderwijs en ontwikkeling. Prijst de Heer.

  2. Hoi Martin. Voor mij een herkenbare situatie die je omschrijft met jou opa en oma tijdens een bezoek aan de kerk jaren geleden. Toen wisten ze niet beter. Onderwijs en doctrine zoals Royal Mission en andere krachtige bedieningen geënt op de drie-eenheid waren er toen nauwelijks. De schijnwerper op de Heilige Geest stond zwak te stralen….
    Maar ondanks dit waren het wel onze grootouders die de handen vouwden en ons als kleinkinderen voor de troon van onze Allerhoogste brachten. Dat zij dit deden was van grote invloed op hetgeen wij nu mogen doen. Is dat niet fantastisch!?!.
    Daarom des te mooier dat jij in diezelfde kerk tientallen jaren later het evangelie in zijn hele volheid mag brengen en daarbij alle schijnwerpers mag aanzetten.. Reken maar dat de hemel heeft gejuicht op het moment dat jij het Woord bracht in de kerk van jouw voorouders. Jouw opa en oma hebben het fundament gelegd waar jij verder op mag bouwen.

    Prachtig om jou ervaring zo te mogen lezen!
    God is goed!

  3. Beste kerel. Je hebt er een hele preek van gemaakt, maar ik ben er doorheen gekomen. Je bent nog altijd enthousiast over jouw geloof. Om dat enthousiasme te kunnen delen moet je een volger zijn, hetgeen ik al een tijd niet meer ben. Ik doe dat wat ik wil en vraag niemand hoe of wat. Ik zou willen voelen wat jij voelt, maar is teveel gebeurt wat het kapotmaakte. Vooral veel “volgers” zijn daarvoor verantwoordelijk. Ik weet wat ik zeg. Overigens geloof ik wel in God en Christus’ liefde, sterven en opstanding. Zij leven. Het heeft echter geen belevingskracht meer. Een goed weekeinde. Heb het goed

  4. Echt een ontroerend mooie getuigenis Martin. God is zulke prachtige dingen aan het uitwerken. Dank je wel dat je je daarin beschikbaar stelt. Zijn zegen van gunst voor jou en die je lief zijn.

  5. Ik wil tegen Drewes zeggen dat ik zijn situatie herken.. Maar God is anders dan zijn meeste volgers. Er zijn ook veel goede volgers. Spreek maar uit tegen God H. Geest waarom je zoveel moeite mmet alles hebt. Hou niets achter. Pak dan een stuk papier en vraag op een rustig moment of de H.Geest tot je wil spreken. Ja wat je dan allemaal in gedachten wordt gebracht. Je zult eerdt denken dat zijn mijn eigen gedachten, maar hierdoor spreekt juist Gods Geest. Niet te snel stoppen probeer het maar uit. Zeg maar tegen de H. Geest wilt u tot me spreken. Je zult echt verbaasd ziijn. Juist door religie wordt er vaak veel kapot gemaakt. Vraag God maar om een relatie met Hem. Zal je echt verbazen hoe Hij hier antwoord op gaat geven.
    N.b mooie uitleg Martin

  6. Het is een manier van overgave om de de H.G. uit te nodigen, en/of een verlangen. God kent onze gedachten en verlangens sowieso al. Mooi om te lezen dat door dat groepje vrouwen zoiets moois heeft plaatsgevonden. Het begint ook vaak met gebed, ook in ons eigen leven. Het kan ook goed zijn om stil te worden voor God. Hij zal dan gaan spreken, althans dat is mijn ervaring. Hij laat nooit los! Ik wens ieder die dit leest, twijfelt of God nog niet zo goed kent dit toe! Bij God is geen angst, je kunt vrij en op ieder moment naar Hem toegaan.
    Gods Zegen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Over ons

  • Inspiratie

    Wij bieden inspiratie aan iedereen die werk wil maken van discipelschap en de herleving van de kerk.

    Lees verder

  • Onderwijs

    Wil je meer? We bieden vernieuwend onderwijs. Zowel Parttime als Fulltime en voor alle doelgroepen.

    Lees verder

  • Kerkontwikkeling

    Kerkopbouw

    We helpen lokale kerkleiders hun eigen kerk verder te ontwikkelen tot een Koninklijke kerk

    Lees verder

  • vrienden

    Vrienden

    Word vriend(in) en bouw met ons mee aan een koninklijke beweging en de herleving van de kerk

    Lees verder

  • Webshop

    Webshop

    Boeken, cd's of kinderwerkmateriaal? Deze producten helpen je om te groeien in je geloof en uit te delen aan anderen

    Lees verder

  • Getuigenis

    Getuigenissen

    Getuigenissen van wat God op wonderlijke wijze doet in ons land en hoe Hij bouwt aan zijn Koninklijke kerk.

    onder constructie
Naar boven