Vakjes

Lesgeven is iets wat ik erg graag doe. Ik vertel graag over en vanuit de Bijbel en over Jezus en zijn Koninkrijk. Bij Royal Mission School ben ik dan ook helemaal op mijn plek. Van Christelijke Spiritualiteit tot Geloofszekerheid en van Preekkunde tot Dichterlijke boeken, ik vind het heerlijk om hier met verschillende groepen over van gedachten te wisselen. Vooral de verschillende (doel)groepen maken het voor mij erg boeiend. Elke groep heeft een eigen karakter. Het is best eens leuk om mensen ongenuanceerd en ongegeneerd in vakjes in te delen…

De fulltimer (de avonturier)

Jongeren die kiezen voor de fulltime opleiding, hebben allemaal hun eigen motief. De één kiest voor de opleiding, omdat hij een verdieping in zijn relatie met God wil. Iemand anders kiest ervoor een jaar apart te zetten om zich te oriënteren op de toekomst of om zichzelf beter te leren kennen. De overeenkomst is dat deze jongeren een avontuur durven aangaan. Ze kiezen voor een bijzonder jaar en zijn bereid daar offers voor te brengen. Dat merk je ook in de les. Ze staan open voor het nieuwe, voor het verrassende en storten zich in het experimenteren met de nieuwe inzichten. Dat houdt mij als docent scherp en maakt dat elke les weer verrassend is.

De parttimer in Veenendaal (de enthousiasteling)

De parttimers in Veenendaal hebben over het algemeen een iets ander karakter dan de parttimers in Drachten. De invloed van de randstad is merkbaar. Met veel enthousiasme en bravoure doorlopen de volwassen studenten, met verschillende kerkelijk achtergronden, het jaar. Dat is al te merken tijdens de liederen aan het begin van de avond. Vol overgave wordt gezongen en er is veel verwachting. De verbondenheid tussen de mensen is groot en de sfeer daarmee erg goed. Lesgeven gaat daar haast vanzelf. Heerlijk om zelf na zo’n avond verfrist weer naar huis te gaan.

De parttimer in Drachten  (de bedachtzame)

Zoals gezegd, de parttime studenten in Drachten zijn anders. In de verslagen die ik nakijk kan ik, zonder naar de naam te kijken, aan de inhoud zien of het een student betreft uit Drachten of uit Veenendaal. De student in Drachten is over het algemeen verwonderd over het nieuwe. Hij is zeker niet minder enthousiast, maar uit dat wat minder. Waar de student in Veenendaal zal juichen, zal de student in Drachten hooguit keihard glimlachen. Bescheidenheid siert deze student, die tijd neemt de theorie te laten landen in zijn hart. Ik snap de manier van denken en de manier van leren. Ik ben immers, als Gronings sprekende Drent die in Friesland woont, op en top noorderling. Woist ja wel (je weet toch)?

De cursist (de specialist)

Ik geef ook les bij de cursus Spreken. Dat betekent een zaal vol studenten met de armen over elkaar in afwachting op wat komen gaat. Verras ons maar lijken ze te zeggen. Veelal ervaren mensen die al aardig wat cursussen en opleidingen hebben gevolgd en preken hebben beluisterd. Een uitdaging om deze groep verder te brengen in hun mooie en belangrijke bediening. Deze student haalt eruit wat voor hem nuttig is en is erg gefocust om te groeien vanaf de plek waar hij nu staat. Ik vind het best spannend om les te geven aan zo’n groep, maar daarmee is het voor mijzelf ook een mooie uitdaging.

De jeugdwerker (de doener)

Variatie, relevantie en spel zijn belangrijke ingrediënten voor een weekend bij de Jeugdwerkersopleiding. Het onderwijs moet eigenlijk daarom ook zo snel mogelijk raakvlak hebben met de praktijk, zodat de student weet wat hij ermee kan doen. Deze studenten zijn allemaal jong van hart en hebben een grote passie voor de nieuwe generatie. Die passie moet worden gevoed. Dit maakt het lesgeven aan deze doelgroep heel specifiek en dat is voor mij wel even schakelen. Het mooie is dat ik als docent weet dat niet alleen de jeugdwerker, maar ook jongeren en tieners ermee gediend zullen worden.

Veelkleurig

Als ik deze doelgroepen zo de revue laat passeren, moet ik denken aan een vers uit de brief aan de Efeziërs, waar gesproken wordt over de veelkleurige wijsheid van God (3: 10). Wat geweldig om die veelkleurigheid van God gerepresenteerd te zien in al deze prachtige mensen. Dat is nu precies de reden dat ik het heerlijk vind om les te geven. Ik heb ontmoetingen met de veelkleurige God en daar word ik ontzettend blij van. Die veelkleurigheid in al die mensen wordt zichtbaar in de manier waarop het onderwijs vanuit Gods Woord landt en wat deze mensen ermee doen. Mijn droom is dat die veelkleurigheid meer en meer bekend zal gaan worden in Nederland. Dat daarmee de gemeente weer gaat bloeien als nooit tevoren.

Als je interesse hebt in één van deze opleidingen, dan kun je meer informatie vinden op onze website: https://www.royalmission.nl/school/.

Over Martin Dol

Getrouwd met Annemarije en vader van 3. Hoofd Onderwijs binnen Royal Mission en gek van geo-cachen.

1 reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Over ons

  • Inspiratie

    Wij bieden inspiratie aan iedereen die werk wil maken van discipelschap en de herleving van de kerk.

    Lees verder

  • Onderwijs

    Wil je meer? We bieden vernieuwend onderwijs. Zowel Parttime als Fulltime en voor alle doelgroepen.

    Lees verder

  • Kerkontwikkeling

    Kerkopbouw

    We helpen lokale kerkleiders hun eigen kerk verder te ontwikkelen tot een Koninklijke kerk

    Lees verder

  • Partners

    Vrienden

    Word vriend(in) en bouw met ons mee aan een koninklijke beweging en de herleving van de kerk

    Lees verder

  • Webshop

    Webshop

    Boeken, cd's of kinderwerkmateriaal? Deze producten helpen je om te groeien in je geloof en uit te delen aan anderen

    Lees verder

  • Getuigenis

    Getuigenissen

    Getuigenissen van wat God op wonderlijke wijze doet in ons land en hoe Hij bouwt aan zijn Koninklijke kerk.

    onder constructie
Naar boven